Com rentar-se la cara amb (l')aigua

El nostre Ajuntament es nega a fer públic un històric de tots els talls de subminstrament al municipi, a exigir a les empreses subministradores que es facin càrrec dels impagats per pobresa energètica i a establir clàusules socials abans de firmar contractes amb aquestes empreses. Article que publiquem també aquesta setmana a la revista local Nova Tàrrega.

L'equip de govern a Tàrrega (CiU i PSC) es nega a publicar un històric dels talls energètics al municipi

Aquests últims dies els ciutadans ens hem assabentat per la premsa de l'acord que ha signat el consistori amb l'empresa Sorea, el qual suposa la creació d’un Fons de Solidaritat de 3.000 euros anuals, aportats íntegrament per l'empresa, per a finançar els impagaments del subministrament d'aigua a causa de la pobresa energètica.

Cal dir que el govern s'ha pres moltes molèsties per fer públic aquest acord a través de tots els mitjans possibles, i en canvi no ha dedicat ni un minut a comunicar-ho als regidors que anem cada dilluns a les comissions. Això és encara més sorprenent si tenim en compte que al passat Ple les regidores de la CUP vam presentar una sèrie de propostes per ser incloses dins la moció contra la pobresa energètica que va presentar l'equip de govern, i totes van ser rebutjades de manera rotunda i injustificada.

El nostre grup proposàvem que l'Ajuntament exigís a les empreses subministradores que es fessin càrrec dels impagats per pobresa energètica, i si això no fos acceptat, que es denunciés públicament. L'equip de govern va rebutjar aquesta proposta, i ara resulta que signa un acord amb Sorea per fer això mateix i es preocupa moltíssim per publicitar-ho. Cal dir que davant l'augment de la quantitat d'ajuntaments que han decidit municipalitzar l'aigua, l'empresa Sorea està reaccionant signant convenis amb les institucions per a netejar la seva imatge. El conveni que s'ha signat a Tàrrega és molt més el producte d'aquesta inquietud que no pas una iniciativa d'un equip de govern que es nega sistemàticament a qualsevol proposta que vagi encaminada a comprometre's de veritat a denunciar els abusos dels grans oligopolis energètics i els bancs.

De la mateixa manera, l'equip de govern va declinar les propostes que feien referència a establir clàusules socials prèviament a la signatura d'un contracte amb qualsevol empresa subministradora, com també a publicar un històric dels talls de subministrament que s'han produït al municipi, i enviar-lo a l’Idescat, com a eina d'anàlisi i diagnòstic, tal com demana l'APE (Aliança contra la Pobresa Energètica). Ni tan sols es va avenir a instar l'ACM (Associació Catalana de Municipis) a treballar amb empreses energètiques més justes, més verdes, i no vinculades a les oligarquies econòmiques. Recordem que només entre el gener i el setembre del 2015 Endesa, Iberdrola i Gas Natural Fenosa van acumular 4.154 milions en beneficis nets, i que l'Ajuntament, a través de l'ACM, ha renovat recentment contracte amb Endesa i Gas Natural. Seria un gest de compromís amb la ciutadania intentar, com a mínim, buscar alternatives.

Amb la negativa a incloure aquestes propostes a la moció, aquesta ha quedat en un text que no fa més que espolsar-se la responsabilitat de la pobresa energètica a Tàrrega i que es limita a instar organismes superiors a actuar davant d'un problema que s'ha d'atacar a tots els nivells. En definitiva, entenem que aquesta moció és una pura gesticulació i no un compromís real per treballar contra la pobresa energètica a Tàrrega.

De moment continuem constatant que el seguiment, tant del servei de l’aigua com de la resta de serveis, no funciona prou activament. Hem estat demanant informació sobre els talls de subministrament que s'han produït en l'últim any a Tàrrega, i les dades són incompletes. En aquest sentit, des de la CUP de Tàrrega apostem convençuts per la futura remunicipalització dels serveis públics i creiem necessària una estricta fiscalització de la gestió de tots aquests serveis externalitzats. Així mateix, a nivell nacional, apostem per la gestió pública dels recursos públics i essencials (aigua, llum, gas, telecomunicacions), per a tenir un control directe i democràtic de les nostres vides, sense multinacionals que s’enriqueixen amb la nostra pobresa.

CUP Tàrrega

Intervenció al Ple de l'Ajuntament de Tàrrega, gener de 2017

El govern s'ha pres moltes molèsties per fer públic aquest acord amb Sorea a través de tots els mitjans, i en canvi no ha dedicat ni un minut a comunicar-ho als regidors que anem cada dilluns a les comissions

El nostre grup va proposar al Ple, i l'equip de govern va rebutjar rotundament:

1 - Exigir a les empreses subministradores que es facin càrrec dels impagats per pobresa energètica. Dies després, Sorea proposa un acord per fer això mateix i l'equip govern s'apunta l'èxit als mitjans.

2- Publicar un històric dels talls de subministraments energètics que s'han produït al municipi, com a eina d'anàlisi i diagnòstic, i com a exercici de transparència.

3- Establir clàusules socials prèviament a la signatura d'un contracte amb qualsevol empresa subministradora de serveis energètics bàsics.

4- Instar l'ACM (Associació Catalana de Municipis) a no contractar empreses vinculades a les oligarquies econòmiques i treballar amb cooperatives energètiques més justes i més verdes.

La moció fou aprovada: CiU i PSC a favor / CUP Tàrrega abstenció / ERC-MES i Comú de Tàrrega a favor